Imieniny: Julii, Danieli, Bogdana

Wydarzenia: Dzień Praw Człowieka

Kulturalnie

Mistrz i Katarzyna. Hans von Kulmbach i jego dzieła dla Krakowa

wystawa mistrz i małgorzata fot. mnk.pl

Kiedy w listopadzie 1939 roku do Krakowa przybył Hans Posse, specjalny wysłannik Adolfa Hitlera gromadzący najcenniejsze dzieła sztuki z podbitych ziem do muzeum marzeń Führera w Linzu, na listę priorytetów tuż obok Leonarda da Vinci i Rafaela Santi wpisał nazwisko Hansa Suessa von Kulmbacha. Dlaczego dziś ten znakomity malarz, jeden z najzdolniejszych uczniów Albrechta Dürera, uległ zapomnieniu? Jego sylwetkę i prace przypomni wystawa „Mistrz i Katarzyna. Hans von Kulmbach i jego dzieła dla Krakowa” w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka, oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie przy ul. Kanoniczej. – Wystawa buduje narrację wokół jednego dzieła i jest swego rodzaju studium dotyczącym zagadnień transmisji wzorców i wpływów, migracji i przewrotów artystycznych. Jest zarazem świadectwem jedności kulturowej Europy Środka w pierwszej połowie XVI wieku – mówi dyrektor MNK dr hab. Andrzej Betlej.

 

– Sercem wystawy jest sześć kwater z ołtarza w Bazylice Mariackiej, obrazujących życie św. Katarzyny Aleksandryjskiej. Niedawno zakończyła się ich konserwacja prowadzona przez Wydział Konserwacji i Restauracji Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie dzięki grantowi Fundacji J. Paula Getty’ego. Efekt to świadectwo potencjału naukowego i umiejętności środowiska krakowskich konserwatorów – mówi kurator ekspozycji ze strony MNK dr hab. Mirosław P. Kruk.

Malowidła z Bazyliki Mariackiej zestawione zostały z fragmentami innych dzieł Hansa Suessa z Kulmbachu wykonanych dla Krakowa: rozproszonego dziś tryptyku maryjnego (kwatera Ucieczka do Egiptu przechowywana jest w klasztorze Paulinów na Skałce, kwatera z postacią św. Katarzyny Aleksandryjskiej – w Muzeum Książąt Czartoryskich) oraz ołtarza św. Janów (części malarskie zostały zrabowane przez Niemców w czasie II wojny światowej, zachowała się fragmentarycznie grupa Chrztu Chrystusa oraz wykonane w XIX w. znakomite kopie zniszczonych przez czas kwater rzeźbiarskich). Na ekspozycji w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka zobaczymy także przypisywane Kulmbachowi malowane tablice z tryptyku św. Stanisława z Pławna ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie.

Uzupełnienie dzieł Hansa Suessa stanowią prace innych norymberczyków, m.in. Michała Lancza (Św. Hieronim z Muzeum Archidiecezjalnego w Poznaniu) oraz Georga Pencza (Koronacja Matki Bożej od krakowskich dominikanów). Godny uwagi jest Portret Zygmunta I Starego ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu, uznawany niekiedy za dzieło Mistrza z Kulmbachu.

Ekspozycję wzbogacają najwyższej klasy dzieła malarskie, złotnicze oraz tkaniny, zamawiane w warsztatach norymberskich przez króla Zygmunta Starego oraz krakowskich patrycjuszy. To m.in. kielichy, ornaty i krzyże relikwiarzowe.

Wielką wartością wystawy będzie prezentacja recepcji dzieł Hansa z Kulmbachu wśród krakowskich artystów z późniejszych wieków. Na ekspozycji obejrzymy m.in. bazujące na pracach wczesnorenesansowego Mistrza studia kostiumologiczne Jana Matejki, rysunki Stanisława Wyspiańskiego i przerysy Waleriana Krycińskiego. Bogaty zestaw archiwalnych zdjęć Ignacego Kriegera pozwoli zobaczyć prace zniszczone lub zaginione podczas II wojny światowej.

Okazji do zapoznania się ze metodami pracy Hansa z Kulmbachu dostarczą zdjęcia
w podczerwieni z cyklu o żywocie św. Katarzyny Aleksandryjskiej, ujawniające tajniki warsztatu artysty, oraz rysunki przygotowawcze, w tym studium rysunkowe z paryskiego Luwru oraz szkic do witrażu ze sceną Męczeństwo św. Stanisława z Kunsthalle w Bremie.

To pierwsza i być może jedyna okazja, by wymienione wspaniałe dzieła można było zobaczyć zestawione razem.

Ekspozycji towarzyszy bogato ilustrowana publikacja, która jest nie tylko katalogiem wystawy, ale przede wszystkim podsumowaniem najnowszych badań nad twórczością Hansa z Kulmbachu dla Krakowa oraz losami jego dzieł stworzonych dla tego miasta.

Mistrz i Katarzyna. Hans von Kulmbach i jego dzieła dla Krakowa

Pałac Biskupa Erazma Ciołka

Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie
ul. Kanonicza 17

27.09.2018 – 27.01.2019

Pon.: nieczynne

Wt. – pt.: 9.00–16.00

Sob.: 9.00–18.00

niedziela: 10.00 – 16.00

Niedziela – wstęp wolny

 

Organizatorzy:

Muzeum Narodowe w Krakowie,

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie,

Parafia pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny (Bazylika Mariacka)
w Krakowie

 

Wystawę objęli patronatem honorowym

Arcybiskup Marek Jędraszewski, Metropolita Krakowski,

oraz dr Michael Groß, Konsul Generalny Niemiec w Krakowie.

Oceń treść:
;