Imieniny: Mateusza, Izaaka, Stanislawa

Wydarzenia: Międzynarodowy Dzień Niewidomych

Wspomnienie świętych Benedykta, Jana, Mateusza, Izaaka i Krystyna, pierwszych męczenników Polski

Patriotyzm

Uczyli się współpracować dla dobra Polski

 fot. Materiały organizatora

Blisko 700 uczniów ze szkół ponadpodstawowych z Małopolski, Śląska i Podkarpacia wzięło udział w niezwykłym projekcie na 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości zatytułowanym „Polonia Libre – droga do wolności” Uroczysty finał wydarzenia odbył się w środę 7 listopada w kinie Kijów.Centrum.

Wspomniany projekt edukacyjny przygotował dla uczniów Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie we współpracy z Pospolitym Ruszeniem Szlachty Ziemi Krakowskiej oraz Stowarzyszeniem Nowe Przestrzenie.

- Chcieliśmy, by młodzież miała okazję do aktywnego poznania bardzo złożonego procesu odradzania Polski 100 lat temu oraz, by zdobyła wiedzę o tle politycznym, prawny i gospodarczym lat 1918 i 1918  - wyjaśnił współtwórca projektu, Paweł Nowak.

W ramach wydarzenia w szkołach, które zgłosiły swój udział, przeprowadzano najpierw wykład historyczno-prawny. Odbywały się również  kursy wystąpień publicznych i negocjacji. Następnie klasy brały udział w grach symulacyjnych.

- Młodzi fantastycznie wcielali się w role, które otrzymali. Czy to żydowskiego kupca, czy nauczyciela języka polskiego, czy niemieckiego fabrykanta. Ukazywało to też doskonale wieloetniczność i wielokulturowość społeczeństwa naszego kraju tamtych lat, a także pokazywało niezwykle złożoność sytuacji Polski w pierwszych latach po odzyskaniu wolności, zwłaszcza kompromisy jakie musieli podejmować rządzący zwłaszcza w perspektywie widocznej na horyzoncie wojny z bolszewikami  - ocenił Nowak.

Podczas gry młodzi stawali się parlamentarzystami Zgromadzenia Narodowego i podzieleni na frakcje dążyli do wypracowania rozwiązań i kompromisów w zapisach Małej Konstytucji. Czynili to w 6 obszarach: kwestiach ustrojowych, organizacji wojska, gospodarki, spraw społecznych, rolnictwa i ziemi oraz edukacji.

- To, co ważne, chcieliśmy pokazać zarówno przeszłość, jak i teraźniejszość. Połowa uczestników projektu dyskutowała osadzona w realiach roku 1919, a połowa dostała takie samo zadanie, ale współcześnie, w wymyślonej sytuacji globalnego chaosu, zaprzestania funkcjonowania umów międzynarodowych, jak i ryzyka wyczerpania zapasów ropy - dodał Nowak.

Reprezentacje poszczególnych szkół wzięły udział w wielkim finale, który odbył się 7 listopada w kinie Kijów.Centrum. Zostały na nim zaprezentowane wypracowane przez uczniów „Mała Konstytucja” oraz „Deklaracja Niepodległości”.

Jak zaznaczył współtwórca projektu publiczność zebrana na finałowych dyskusjach mogła zobaczyć różnice między założonymi dwoma realiami czasowymi. - W przypadku gospodarki obie grupy wybrały wolny rynek, ale już na przykład osoby pracujące nad zagadnieniami roku 1919 system prezydencki, a współcześni parlamentarno-gabinetowy. To była doskonała lekcja historii w praktyce i sami uczniowie przyznawali, że pierwszy raz zobaczyli, że rządzenie państwem jest bardzo wielopłaszczyznowe i konieczne jest stałe poszukiwanie współpracy dla dobra kraju - podsumował Nowak.

Potwierdzali to sami uczniowie. - Zajęcia były niezwykle ciekawe. Dzięki projektowi inaczej patrzę na zbliżające się świętowanie 100-lecia odzyskania niepodległości. Cenię bardziej tych wszystkich, dzięki którym Polska po I wojnie światowej utrzymała odzyskaną wolność. Poza tym mogłam poćwiczyć swoje umiejętności negocjacyjne, a także nauczyć się współpracy na rzecz większego dobra, często rezygnując po części ze swojego stanowiska, co myślę przyda mi się w przyszłości - powiedziała Martyna Rajchel z II Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie.

Oceń treść:
Źródło:
;