Imieniny: Marzeny, Klaudiusza, Marii

Wydarzenia: Dzień Drogowca i Transportowca

Małopolska

Przystanek Kraków-Sanktuarium usprawni ruch turystyczny

kładka przy sanktuarium jana pawła drugiego fot. KP/FRA3.pl

W pobliżu Sanktuarium Bożego Miłosierdzia i Centrum Jana Pawła II w Łagiewnikach powstaje nowy przystanek kolejowy. Zakończył się I etap realizacji, by inwestycja mogła służyć pielgrzymom i turystom przed Światowymi Dniami Młodzieży.

 

I etap realizacji obejmował budowę peronów przystankowych, kładki południowej z dojściami pieszymi oraz parkingu dla niepełnosprawnych. Planowo pierwsze pociągi mają być obsługiwane od 25 lipca. W II etapie, który ma zostać zrealizowany do 30 września br., wykonana zostanie kładka północna z dojściami i odwodnieniem.

Przedsięwzięcie będzie stanowić ważny węzeł przesiadkowy na mapie miasta i ułatwi dojazd pociągiem dla mieszkańców gmin położonych na południe od Krakowa. Z nowego przystanku na trasie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej będą mogli korzystać pielgrzymi przybywający do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach oraz Centrum Jana Pawła II. – Co najistotniejsze jednak, dzięki budowie aż dwóch kładek przez magistralę kolejową, na inwestycji zyskają korzystać mieszkańcy okolicznych osiedli, dla których obecnie tory są barierą nie do pokonania – podkreśla Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski.

Na podstawie zawartej w październiku 2015 roku umowy pomiędzy Gminą Miejską Kraków a PKP Polskimi Liniami Kolejowym S.A. w sprawie określenia zasad współdziałania, przy realizacji przystanku osobowego Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej „Kraków Sanktuarium”, na linii kolejowej nr 94 (Kraków Płaszów–Kraków Oświęcim) GMK powierzyła, a PLK zobowiązało się do nieodpłatnego pełnienia funkcji inwestora zastępczego.

Na podstawie tej umowy w listopadzie 2015 roku PKP PLK ogłosiło przetarg nieograniczony na realizację robót budowlanych, wraz z wykonaniem dokumentacji wykonawczej w ramach zadania „Budowa przystanku osobowego Kraków Sanktuarium na linii nr 94” (w trybie zaprojektuj i zbuduj). Ostatecznie 30 marca 2016 roku została zawarta umowa z wykonawcą, a 31 marca rozpoczęto prace przy budowie nowego przystanku.

Warto wiedzieć, że koszt budowy wraz z infrastrukturą to 28 774 600,26 zł, z czego 23 799 999,96 zł to unijne dofinansowanie w ramach Osi Priorytetowej 4. Regionalna polityka energetyczna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014–2020.

Źródło:
;