Imieniny: Anety, Bogdana, Jadwigi

Wydarzenia:

Dialog

"Dziedziniec Dialogu" z orędziem Boga Miłosiernego

 fot. Stanisław Proszek

Jak świadczyć o miłosierdziu? Jak Bóg nas do niego zachęca ? Skąd bierze się nienawiść w imię religii ? Między innymi na te pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy kolejnej debaty z cyklu „Dziedziniec Dialogu", która pod hasłem „Orędzie Boga Miłosiernego" odbyła się 3 grudnia w auli Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Okazją do spotkania była 50. rocznica ogłoszenia podczas Soboru Watykańskiego II deklaracji „Nostra Aetate” o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich. Tym razem na zaproszenie biskupa pomocniczego archidiecezji krakowskiej Grzegorza Rysia  odpowiedzieli rabin Natan Levy z Londynu i imam Janusz Aleksandrowicz z Kruszynian.

Jako pierwszy „do odpowiedzi” wywołany został  przedstawiciel polskich tatarów, który przekonywał, że w islamie Boże Miłosierdzie można odnaleźć niemal wszędzie, a najbardziej wyraźnie w Koranie. Przypomniał też, że praktycznie wszystkie  sury w świętej księdze islamu zaczynają się od słów „W imię Boga miłosiernego i litościwego". Zdaniem imama, pobożny muzułmanin szuka miłosierdzia w pięciu filarach islamu: wyznaniu wiary, modlitwie, poście, jałmużnie i pielgrzymce, jednak miłosierdzie Boga wyraża się również w odstępstwach od tej reguły. - Wszyscy jesteśmy równi wobec Boga, poróżnić nas może jedynie siła naszej wiary.  Przesłaniem islamu jest taka wiara w Boga, jakbyśmy go widzieli, a jeśli ktoś go nie dostrzega, to musi wiedzieć, że Bóg na pewno widzi jego - mówił imam.

O etymologii słowa „miłosierdzie” mówił natomiast rabin Natan Levy, jak tłumaczył, pochodzi ono od hebrajskiego „rahmana”, które można tłumaczyć jako łono. Stąd też idea miłosierdzia podobna jest do dziecka znajdującego się w łonie matki, które dostaje wszystko to, czego potrzebuje i nie musi o to prosić. Jak dodał, do niej też nawiązał Papież Franciszek ogłaszając Nadzwyczajny Rok Miłosierdzia, który przypomina nam, że tak naprawdę wszyscy możemy zanurzyć się w Bożej miłości. Rabin podkreślał, że cała historia Izraela to dzieje kłótni z Bogiem o jego miłosierdzie i sprawiedliwość, bo kiedy o nie walczymy, uczymy też Boga, gdzie przebiega granica cierpienia i wypraszamy miłosierdzie. Przekonywał też, że prawdziwie kochać bliźniego, to wiedzieć, co sprawia mu ból.

Bp Ryś podkreślał,  że chrześcijańska wizja miłosierdzia najpełniej wyraża się w przypowieściach o „Synu marnotrawnym” i  „Miłosiernym Samarytaninie”. Jak przekonywał hierarcha, to dowód na to, że naturą i istotą Boga jest miłosierna miłość, która przekracza granice sprawiedliwości. - To istotne, by człowiek doświadczył tej niezasłużonej miłości. Naturalne dla nas jest raczej myślenie w kategoriach sprawiedliwości, więc kiedy doświadczamy miłości, która ją przekracza, być może później tą miłością spróbujemy kochać kogoś innego - zaznaczał biskup.

Goście odnieśli się również do coraz częstszych przypadków religijnych ekstremizmów i choć żaden nie dał wyraźnej odpowiedzi na pytanie skąd bierze się nienawiść w imię religii, to co do jednego byli zgodni: potrzeba nam edukacji, bo pustkę w ludzkich sercach i umysłach bardzo łatwo wypełnić  niebezpiecznymi treściami.

W dyskusji nie zabrakło też pytań ze strony licznego audytorium, na co zwracał uwagę moderator debaty - ks. Łukasz Kamykowski. Zadowolenia z przebiegu dyskusji nie krył również bp Grzegorz Ryś. Przewodniczący Zespołu ds. Nowej Ewangelizacji przy KEP zaznaczał, że pod każdym zdaniem wypowiedzianym przez imama i rabina spokojnie może podpisać się każdy katolicki ksiądz. - Różnice między nami są, i nie chodzi o to, by udawać, że ich nie ma. Ważne, że możemy się nawzajem posłuchać, wtedy nie wmawiamy sobie różnic, które nie istnieją - twierdził bp Ryś.

 

"Dziedziniec Dialogu" jest następcą "Dziedzińca Pogan" - inicjatywy ewangelizacyjnej zapoczątkowanej przez papieża Benedykta XVI. Nawiązuje do przedsionka świątyni Jerozolimskiej do którego wstęp mieli również niewierzący. Najbardziej znane spotkanie tego typu odbyło się w roku 2012 w Sztokholmie. Jego gospodarzem spotkania była Szwedzka Akademia Nauk, a głównym gościem kardynał Gianfranco Ravasi. Podobne spotkania odbyły się m.in. w Paryżu w siedzibie UNESCO oraz w Asyżu. Organizatorami tegorocznej debaty byli:

Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie,

Archidiecezja Krakowska,

Uniwersytet Jagielloński,

Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie,

Centrum Społeczności Żydowskiej w Krakowie oraz Klub Chrześcijan i Żydów „Przymierze”.

 

 

Źródło:
;