Pod oknem
Abp Marek Jędraszewski podczas Wigilii Paschalnej w katedrze na Wawelu: Chryste Zmartwychwstały, pozwól Twoją obecność w nas uwidaczniać w historii każdego dnia naszego życia
- Bądź. Bądź z nami Chryste Zmartwychwstały. Pozwól Twoją obecność w nas uwidaczniać w historii każdego dnia naszego życia i w ten sposób przyczyniać się do tworzenia wielkiej historii całej ludzkości, przenikniętej nadzieją w ostateczne zwycięstwo nad grzechem, śmiercią i szatanem - mówił abp Marek Jędraszewski w czasie Wigilii Paschalnej w katedrze na Wawelu.
W homilii metropolita wskazał na dwa główne wątki czytań, które wcześniej wybrzmiały. Pierwszy z nich to powrót do początków. „Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię” – głosi zdanie zawarte w Księdze Rodzaju. Kolejne czytania rozważają początki przymierza między Bogiem a Abrahamem, który stał się ojcem wielkiego narodu. Następnie poruszona została historia wolności Izraelitów, którzy dzięki nadzwyczajnej Bożej interwencji przeszli suchą stopą przez Morze Czerwone, krocząc do Ziemi Obiecanej. Metropolita wskazał także na tragiczny początek, którym było nieposłuszeństwo pierwszych rodziców. – To jest ten pierwszy wątek dzisiejszych czytań, powrót do początków, w różnych treściach tych początków, w różnych ich wymiarach – skomentował abp Marek Jędraszewski. Wyjaśnił, że drugim wątkiem są zapowiedzi nadzwyczajnej interwencji Bożej, która odmieni życie ludzkie na lepsze. O tym jest mowa w Księdze Izajasza: „Zawrę z wami wieczyste przymierze: są to niezawodnie łaski dla Dawida”.
Arcybiskup podkreślił, że informacja, jaką otrzymały niewiasty udające się do grobu Chrystusa, odmieniła los ludzkości. Przypomniał, że aniołowie zadali kobietom retoryczne pytanie: „Dlaczego szukacie żyjącego pośród umarłych?”, a następnie stwierdzili: „Nie ma Go tutaj. Zmartwychwstał”. Konsekwencje tego faktu przedstawił św. Paweł, pisząc do Rzymian: „My wszyscy, którzyśmy otrzymali chrzest zanurzający w Chrystusa Jezusa, zostaliśmy zanurzeni w Jego śmierć”. – Jaki jest sens tego zanurzenia w śmierć Chrystusa? – pytał metropolita. – Abyśmy i my wkroczyli w nowe życie. Jak Chrystus powstał z martwych dzięki chwale Ojca. A z tym wiąże się nadzieja naszego zmartwychwstania – odpowiedział i podkreślił, że dzięki tej nadziei codzienność radykalnie się różni od tego, czym żyją ludzie niewierzący. – Skończyło się grzeszne życie. Umarliście dla takiego życia bezbożnego. Macie żyć dla Boga. Macie żyć dla Boga w Chrystusie Jezusie – mówił. Zauważył, że ludzie Starego Testamentu byli wszczepieni w Boga poprzez pamięć o Nim, a obecnie wszczepienie w Chrystusa odbyło się przez śmierć dla grzechu i nadzieję zmartwychwstania.
Przywołał przesłanie papieża św. Jana Pawła II z książki „Pamięć i tożsamość”, wydanej niedługo przed śmiercią Ojca Świętego. „Najgłębszy sens [ludzkiej] historii wykracza poza historię i znajduje pełne wyjaśnienie w Chrystusie, Bogu-Człowieku. Chrześcijańska nadzieja sięga poza granicę czasu. Królestwo Boże zaszczepia się i rozwija w dziejach ludzkich, ale jego celem jest życie przyszłe. Ludzkość jest powołana do wychodzenia poza granicę śmierci i poza granicę przemijających wieków” – cytował słowa św. Jana Pawła II zawarte w książce metropolita krakowski. W nawiązaniu do nich abp Marek Jędraszewski przywołał fragment poematu papieża „Wigilia wielkanocna 1966”, który jest rozmową Człowieka z Bożym Słowem Wcielonym.
– Ta święta Liturgia Paschalna pozwala nam raz jeszcze odkryć naszą ludzką historię, która szuka głębi Zmartwychwstałego Pana. Nasza ludzka historia przez tę świętą liturgię chce odkryć sens naszych czynów codziennych, które mają przecież nabrać wymiaru wieczności – mówił arcybiskup. – Bądź. Bądź z nami Chryste Zmartwychwstały. Pozwól Twoją obecność w nas uwidaczniać w historii każdego dnia naszego życia i w ten sposób przyczyniać się do tworzenia wielkiej historii całej ludzkości, przenikniętej nadzieją w ostateczne zwycięstwo nad grzechem, śmiercią i szatanem – dodał.
Podczas Liturgii Paschalnej w katedrze na Wawelu metropolita krakowski udzielił sakramentów inicjacji chrześcijańskiej jedenastu katechumenom.