Imieniny: Franciszka, Ksawerego, Kasjana

Wydarzenia: Dzień Niepełnosprawnych

Komentarze

Filozof i bioetyk: Sztuczna inteligencja sugeruje, że powinniśmy zastanowić się, co to znaczy być człowiekiem i przemyśleć nasz stosunek do statusu życia

profesor anna bugajska fot. akademiabioetyki.pl

– Sztuczna inteligencja nie mówi nam wiele o sobie. Głównie mówi o tym, że powinniśmy zastanowić się, co to znaczy być człowiekiem i przemyśleć nasz stosunek do statusu życia, do dyskryminacji, do traktowania innych ludzi, itd. – mówiła dr hab. Anna Bugajska, filozof i bioetyk z Akademii Ignatianum w Krakowie w czasie wykładu na temat sztucznej inteligencji wygłoszonego w ramach drugiej edycji Wiosennej Szkoły Bioetyki, który został właśnie opublikowany na kanale Interdyscyplinarnej Akademii Bioetyki w serwisie YouTube.

 

Prof. Anna Bugajska w czasie wykładu zwróciła uwagę, że użytkownicy sztucznej inteligencji próbują ją animizować do tego stopnia, że sama ostrzega, że nie jest człowiekiem i nie ma ludzkich cech. Rozważając czy sztucznej inteligencji można przypisać status osoby, prof. Bugajska wskazywała przykłady, w których uznawano samoświadomość czy zdolność odczuwania przez AI. Tegu typu cechy pozwalałyby na zapewnienie ochrony praw takim modelom językowym. Jednak przyznanie osobowości prawnej to nie tylko zdolność nabywania praw, ale także zaciągania obowiązków. Filozof i bioetyk poddała w wątpliwość możliwość egzekwowania obowiązków od sztucznej inteligencji. Czy można byłoby pociągnąć do odpowiedzialności inteligentną broń albo roboty medyczne za nieudane operacje? – zastanawiała się.

Prof. Bugajska wskazała na tzw. efekt Elizy, czyli proces, w którym człowiek projektuje ludzkie cechy na przedmioty nieożywione. Zauważyła, że nie tyle istotne są cechy osobowe robotów, co systemy przywiązania, które tworzą z nimi ludzie. Niektórzy badacze twierdzą, że te więzi są wymuszane przez odpowiednio zaprojektowane algorytmy. 

Podsumowując, filozof i bioetyk z Akademii Ignatianum w Krakowie zauważyła, że sztuczna inteligencja niewiele mówi sama o sobie, a więcej o nas samych – przede wszystkim, co to znaczy być człowiekiem, jak powinniśmy traktować innych, jak powinniśmy traktować grupy wykluczone czy mniejszościowe, żeby uniknąć dehumanizacji drugiego człowieka.

Wykład jest dostępny na kanale Interdyscyplinarnej Akademii Bioetyki w serwisie YouTube:

Wiosenna Szkoła Bioetyki to program szkoleń eksperckich dla bioetyków, naukowców z różnych dziedzin, personelu medycznego, studentów oraz wszystkich zainteresowanych, którzy w swojej pracy i środowisku spotykają się z tematami bioetycznymi. Druga edycja odbyła się w Krakowie w dniach 14-15 kwietnia 2023 r.

Wiosenna Szkoła Bioetyki to jeden z projektów w ramach powstałej w Krakowie Interdyscyplinarnej Akademii Bioetyki, której celem jest popularyzacja nauki, rozwój bioetyki i edukacji bioetycznej w Polsce, a także promocja wiedzy i badań naukowych w zakresie nauk przyrodniczych i medycznych, które są nieodłącznie związane z licznymi, wciąż nowymi dylematami natury etycznej.

Interdyscyplinarna Akademia Bioetyki została objęta honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki. Projekt jest dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki.

Szczegóły na www.akademiabioetyki.pl.

;