Książka
George Weigel: Rzymskie pielgrzymowanie (2)
W niezwykłą podróż po Wielkim Poście i kościołach Rzymu zabiera nas słynny biograf Jana Pawła II - George Weigel. Nakładem Wydawnictwa M ukazała się jego książka: "Rzymskie pielgrzymowanie". To wędrówka nawrócenia po bogactwie Słowa i nauczania Kościoła, pięknie sztuki, a być może szczególnie, głębi duszy człowieka. W sposób niezwykły autor łączy te wątki, proponując nam ciekawą lekturę na Wielki Post.
II. Piewsza Niedziela Wielkiego Postu: Bazylika Św. Jana na Lateranie
W okresie Wielkiego Postu niedziela pozostaje n i e d z i e l ą: dniem, w którym Kościół wskazuje na kluczowy punkt historii, czyli na Zmartwychwstanie Pana. Nawet w okresie Wielkiego Postu niedziela to każdego tygodnia Wielkanoc i w każdą z wielkopostnych niedziel Kościół świętuje zwycięstwo Chrystusa nad grzechem i śmiercią. I dlatego, ogólnie rzecz biorąc, w chrześcijańskiej praktyce pokutnej nie ma mowy o poście w niedzielę. Niektórzy badacze wskazują nawet, że Kościół przy różnych okazjach, w obawie przed zbyt daleko posuniętym ascetyzmem, zakazywał tego dnia postów.
Kościoły stacyjne kolejnych wielkopostnych niedziel odzwierciedlają nieodłączną wspaniałość oraz majestat niedzieli i odnajdziemy wśród nich zarówno bazyliki większe, jak i mniejsze: Papieska Arcybazylika św. Jana na Lateranie, kościół katedralny papieża jako biskupa Rzymu, jest stacją pierwszej niedzieli Wielkiego Postu i Niedzieli Palmowej, natomiast w pozostałe niedziele kościoły stacyjne to kościół Santa Maria in Domnica, Bazylika św. Wawrzyńca za Murami, bazylika Świętego Krzyża w Jerozolimie i Bazylika św. Piotra na Watykanie.(...)
Francesco Borromini, który przeprojektował bazylikę z okazji Roku Jubileuszowego 1650, zaokrąglił ścianę u wejścia i dodał ogromne pilastry ozdobione pofałdowanymi wnękami i barwnymi edykułami, w których znajdują się posągi dwunastu apostołów. Świetlistość panująca we wnętrzu kościoła katedralnego Rzymu, którym jest Bazylika św. Jana na Lateranie i której dawna nazwa to Bazylika Najświętszego Zbawiciela, wskazuje nam na Chrystusa jako światłość i na chrześcijańską ideę oświecenia.