Solidarność
Kampania "Kropla Miłosierdzia"
"Głodnych nakarmić", "chętnie urazy darować", "modlić się za żywych i umarłych" - to hasła najnowszej kampanii społecznej stołecznego Centrum Myśli Jana Pawła II, które znaleźć można na przystankach i słupach reklamowych oraz w komunikacji miejskiej dwóch największych polskich miast. Akcja "Kropla Miłosierdzia" skierowana jest nie tylko do uczestników Światowych Dni Młodzieży, ale także przyjmujących pielgrzymów mieszkańców Warszawy i Krakowa, a także turystów.
Idea kampanii wpisuje się w ogłoszony przez papieża Franciszka Jubileuszowy Rok Miłosierdzia. Kampania „Kropla Miłosierdzia” została przygotowana dla młodzieży biorącej udział w 31. Światowych Dniach Młodzieży. Jej przesłanie skierowane jest także do mieszkańców i turystów odwiedzających stolicę i miejsce wydarzeń centralnych ŚDM.
Motywem przewodnim projektu jest woda. Woda niesie ze sobą głębokie przesłanie: symbolizuje życie, czystość, a także oczyszczenie i zaspokojenie. Podobnie miłosierdzie. Miłosierdzie raz przyjęte procentuje i niejednokrotnie jest oddawane dalej ze zdwojoną siłą.
"'Kropla Miłosierdzia' proponuje refleksję na kilku poziomach. Do jej realizacji wybrane zostały fragmenty przemówień i dokumentów św. Jana Pawła II oraz "Dzienniczka" św. s. Faustyny Kowalskiej, które najlepiej wyjaśniają, w jaki sposób Ci święci rozumieli poszczególne uczynki miłosierdzia" - mówi KAI Joanna Korzeniewska, rzeczniczka Centrum Myśli Jana Pawła II.
Jak wskazują inicjatorzy akcji, mottem przewodnim kampanii są akty miłosierdzia, wypływające z nauki Kościoła katolickiego: uczynki miłosierdzia względem ciała i duszy. "Spełniając uczynki miłosierdzia wyrażamy miłość wobec drugiego, stajemy się bohaterami, uczestniczymy w cudzie, zmieniamy się w dar lub dar od kogoś przyjmujemy, zyskujemy moc, aby sprawić komuś przyjemność" - wyjaśniają inicjatorzy akcji.
Akcja prowadzona jest w Warszawie i Krakowie. Plakaty z symboliczną kroplą wody i nazwą jednego z uczynków miłosierdzia zdobią przystanki i słupy reklamowe. Promujące spoty wyświetlane są w komunikacji miejskiej. Inicjatywa propagowana jest także w mediach społecznowych.
Organizatorem kampanii „Kropla Miłosierdzia” jest Centrum Myśli Jana Pawła II, Kreację stworzyła agencja Skyboat. Wsparcie działań związanych z kampanią zapewnia Instytut Dialogu Międzykulturowego z Krakowa.
Pod adresem: www.kroplamilosierdzia.org oraz www.dropofmercy.org znajduje się rozwinięcie kampanii. Każdy, kto wejdzie na stronę internetową, będzie mógł zastanowić się głębiej nad aktami miłosierdzia względem duszy i ciała.
Inicjatywa wpisuje się w akcję Miasto Miłosierdzia, która jest okazją do spotkania i dialogu organizacji, grup i osób, które zajmują się działaniem na rzecz ludzi w potrzebie. Głównym celem projektu jest zainteresowanie tematem miłosierdzia, ideą wolontariatu i umożliwienie chętnym udziału w różnych akcjach wolontariackich – zarówno w trakcie trwania wydarzenia i w formie systematycznego zaangażowania.
Zwieńczeniem działań Miasta Miłosierdzia będą liczne wydarzenia artystyczne, akcje czynienia dobra, debata i koncert, które odbędą się 22 lipca na terenie Miejskiej Strefy Kultury, która utworzona zostanie na stołecznym placu Hoovera w ramach tzw. Dni w Diecezjach.