Skarby Kościoła
Kościółek św. Benedykta zostanie udostępniony dla turystów
Kościółek św. Benedykta, jedna z najstarszych świątyń w Krakowie, wciąż nie przestaje zaskakiwać – ostatnio pracujący tam archeolodzy odnaleźli pozostałości dwóch przedromańskich kościołów. Po zakończeniu prac naukowych planowane jest udostępnienie kościółka dla zwiedzających.
Sierpniowe odkrycie w świątyni jest jednym z najważniejszych ostatnich lat. Obejmuje odnalezienie pod posadzką kościoła rotundy zbudowanej z piaskowca myślenickiego lub wielickiego i prostokątnego przedromańskiego kościoła z przełomu X/XI w. Dodatkowo archeolodzy odsłonili także dużą liczbę grobów pochodzących z różnych epok – znajdujących się zarówno pod posadzką, jak i na zewnątrz kościółka.
„W odpowiedzi na pytania wielu historyków i turystów informuję, że nie znamy czasu zakończenia prac archeologicznych. W zależności od decyzji specjalnej komisji kościółek będzie dostępny albo w przyszłym roku, być może uda się to jeszcze pod koniec bieżącego” – powiedział ks. Antoni Bednarz, proboszcz parafii św. Józefa w Krakowie-Podgórzu, do której przynależy zabytek sakralny.
Do tej pory niewielka świątynia była otwarta bardzo rzadko – we wspomnienie św. Benedykta, z okazji uroczystości Rękawki czy podczas pasterki. Proboszcz zapowiedział, że po zakończeniu prac remontowych zabytkowy kościołek ma zostać udostępniony dla zwiedzających w soboty i niedziele od wiosny do jesieni.
„Trwające prace są bardzo ważne. Obecnie kościołek ma już wyjątkowo piękny wygląd ze względu na generalny remont dachu i elewacji. Jak tylko zostanie odnowione wnętrze, będzie to rzeczywiście niezwykły obiekt” – ocenił obecny stan zabytku ks. Bednarz.
Społeczny Komitet Ochrony Zabytków Krakowa planuje utworzenie wokół kościółka św. Benedykta rezerwatu archeologicznego w celu ochrony cennych znalezisk.
Kościół św. Benedykta położony jest na Wzgórzu Lasoty – jest najmniejszym kościołem Krakowa. Jego fundatorami byli prawdopodobnie benedyktyni z Tyńca, którzy w XI i XII w. posługiwali na Skałce i Wawelu. Taką hipotezę potwierdza sama nazwa świątyni wywodząca się od patrona zgromadzenia. Pierwsza wzmianka o jego istnieniu pojawia się w Kodeksie Dyplomatycznym Katedry Wawelskiej z 1254 r.