Solidarność
Kromka Chleba Caritas
Wystartowała ogólnopolska kampania Caritas Polska – „Kromka Chleba Caritas”, w tym roku pod hasłem „Kromka chleba dla sąsiada”, której celem jest uwrażliwienie społeczeństwa na potrzebę dzielenia się, a także zwrócenie uwagi na potrzeby seniorów.
Według statystyk w 2020 roku ponad 25% Polaków będzie miało powyżej 60 roku życia a jeśli trend gwałtownie się nie zmieni to w 2050 roku będzie to 40 % osób. Blisko 45% 60-latków i 90% 80 – latków deklaruje trudności z pokonywaniem schodów. Ponad dwie trzecie seniorów powyżej 60 roku życia cierpi na choroby przewlekłe i regularnie odwiedza aptekę. Do tego dochodzą niskie emerytury i samotność. Blisko połowa osób po 75 roku życia to wdowcy a zaufanie społeczne w Polsce jest jednym z najniższych w Europie.
„Kromka chleba dla sąsiada” z jednej strony ma na celu zgromadzenie żywności, która zostanie przekazana osobom starszym, samotnym i potrzebującym, z drugiej, zbiórkę środków na pomoc dla nich, z trzeciej zaś, uwrażliwienie społeczeństwa na potrzeby i los samotnych osób starszych i uaktywnienie pomocy sąsiedzkiej.
19 września w prawie 800 sklepach sieci Biedronka, która jest głównym partnerem akcji, wolontariusze Caritas z 29 diecezji będą zbierali podstawowe artykuły spożywcze, które trafią do potrzebujących wsparcia seniorów.
Pięć dni później, w niedzielę 24 września na rynkach polskich miast wolontariusze będą dzielili się chlebem z przechodniami na znak swojej stałej troski o los osób potrzebujących. Podobne święta będą odbywały się w parafiach, w których działają Parafialne Zespoły Caritas. W czasie ich trwania będą rozdawane zebrane wcześniej w sklepach Biedronka dary. Wydarzenia te są wyrazem łączności z ubogimi oraz symbolem Caritas – miłości mądrej i praktycznej, rozumiejącej, że najważniejsze jest dzielenie się sercem.
Środki finansowe zebrane w licznych zbiórkach prowadzonych przez Caritas posłużą na zakup żywności zarówno dla osób indywidualnych jak i dla ośrodków pomocy Caritas zajmujących się ich dystrybucją. Środki zebrane przez Caritas Polska zostaną przeznaczone na wsparcie ubogich, potrzebujących osób starszych, pomoc żywnościową. Akcji towarzyszyć będą spoty emitowane w Telewizji Polskiej i w Polskim Radio, artykuły w prasie oraz kampania internetowa uwrażliwiająca na sytuację i potrzeby samotnych osób starszych.
Akcję można wesprzeć wysyłając sms charytatywny pod hasłem „KROMKA” na numer 72052 (koszt 2,46 zł z VAT) lub dokonując wpłaty na konto Caritas Polska PL 77 1160 2202 0000 0000 3436 4384 – z dopiskiem „KROMKA”.