Imieniny: Marii, Adrianny, Serafiny

Wydarzenia: Dzień Dobrej Wiadomości

Małopolska

Małopolska jest jedna i silna 

posiedzenie zespołu parlamentarnego do spraw rozwoju małopolski fot. Biuro Prasowe UMWM

Dynamiczny rozwój Kolei Małopolskich, budowa linii kolejowej Podłęże-Piekiełko, rozwój i modernizacja sieci dróg wojewódzkich, w tym ścieżek rowerowych, budowa Beskidzkiej Trasy Integracyjnej, Sądeczanki oraz dróg szybkiego ruchu S7 i S1 były omawiane przez Parlamentarny Zespół ds. Rozwoju Małopolski. 

 

Rozwój publicznego transportu zbiorowego jest priorytetem dla samorządu Małopolski. Jednym z istotnych elementów są Koleje Małopolskie, które w 2023 roku przewiozły ponad 20 mln pasażerów. To trzykrotnie więcej niż w 2014 roku, gdy z usług kolei skorzystało siedem milionów osób. W tym czasie pociągi dotarły do wszystkich miejsc naszego regionu, w których zlokalizowane są przystanki kolejowe.

Odnotowano wzrost pracy eksploatacyjnej rok do roku aż o ponad milion pociągokilometrów. Województwo sukcesywnie rozbudowuje tabor. Zakupiono 47 elektrycznych zespołów trakcyjnych, eksploatowanych przez Koleje Małopolskie i Polregio. Kolejnych 25 pojazdów czeka na zawarcie umowy w trzecim kwartale tego roku.

- Jesteśmy tu wszyscy, także z kolegami z Platformy Obywatelskiej i PSL-u, ponieważ nasz zespół jest ponadpolityczny. Dzisiaj spotkaliśmy się dla rozwoju naszego regionu i dla dobra Małopolan, którzy są najbliżsi naszemu sercu. Dyskutowaliśmy na tematy związane z drogami, zarówno na poziomie wojewódzkim, jak i krajowym z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Dyskutowaliśmy też o kolejach z PKP PLK i Kolejami Małopolskimi. Te ostatnie wykonały skok cywilizacyjny w ostatnim pięcioleciu. To wzorcowa spółka kolejowa na terenie całego kraju, a nawet i Europy. Dwadzieścia milionów przewiezionych pasażerów i dodatkowo dwa miliony w tzw. dowozach autobusowych do Kolei Małopolskich. To jest bardzo dużo, jak na tak krótki okres czasu funkcjonowania. Wszyscy, ponad wszystkimi naszymi podziałami i poglądami jesteśmy dumni z tego, że jesteśmy Małopolanami. Razem tworzymy małopolską rodzinę - zapewnił Patryk Wicher, poseł na Sejm i jednocześnie przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Małopolski.

- Dyskutowaliśmy w szczególności o BDI – Beskidzkiej Drodze Integracyjnej. W 2028 roku kończy się w tym miejscu decyzja środowiskowa, więc zastanawialiśmy się, jak temu zapobiec, żeby nie wygasła. Rozmawialiśmy też o tzw. sądeczance, która lada chwila, jeszcze w tym roku będzie miała wydaną decyzję środowiskową – dziś otrzymaliśmy takie zapewnienie od GDDKiA, a także o Podłężu-Piekiełku, które jest już niezagrożoną inwestycją. Wszystkie jej etapy są w procesie ogłoszenia albo realizacji. Lada dzień będzie podpisanie na etap Stacja Limanowa. Mimo tego, że władza w kraju się zmieniła, wszystkie rozpoczęte dotąd inwestycje są kontynuowane. To jest naszą radością, bo przecież gospodarczy rozwój Małopolski nie ma barw politycznych. Ustaliliśmy, że nasz zespół będzie się spotykał co dwa miesiące. Na najbliższym spotkaniu będziemy rozmawiać o dużym problemie dopłaty dla samorządów do przewozów autobusowych, które za naszego rządu były bardzo istotnym programem i cieszą się gigantycznym rozwojem. Dowozy w Małopolsce skorzystały właśnie z dwudziestu dwóch milionów dofinansowania, dzięki czemu przewiozły dwa miliony ludzi. Jest zagrożenie dla tego programu dopłat, w związku z czym we wrześniu poświęcimy połowę tego spotkania właśnie temu tematowi - obiecał Patryk Wicher wraz z marszałkiem Łukaszem Smółką, parlamentarzystami Anną Paluch, Anną Pieczarką, Urszulą Rusecką, Agnieszką Ścigaj, Józefą Szczurek-Żelazko, Aleksandrą Kot, Andrzejem Adamczykiem, Jerzym Fedorowiczem, Władysławem Kurowskim, Markiem Pękiem oraz Iwoną Gibas z zarządu województwa, wchodzącymi w skład parlamentarnego zespołu ds. rozwoju Małopolski.

Aby obsłużyć rosnącą liczbę taboru w Krakowie, otwarto nowoczesne zaplecze techniczne Kolei Małopolskich. Wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na budowę kolejnego, tym razem w Oświęcimiu. Nie sposób pominąć licznych inicjatyw, dotyczących rozwoju infrastruktury kolejowej. Spółka PKP realizuje projekty budowy nowych linii do Niepołomic, Olkusza i Myślenic, zgłoszone do Programu Kolej+. Małopolska buduje lub modernizuje przystanki. Dzięki temu wzrośnie komfort podróży koleją. Dynamiczny rozwój dotyczy także Małopolskich Linii Dowozowych (MLD). W 2023 roku było ich 39, w tym roku zaplanowano już 51 połączeń. W grudniu poprzedniego roku na trasy wyjechało siedem nowych autobusów hybrydowych, zakupionych w ramach Małopolskiej Tarczy Humanitarnej.

Dzięki współpracy Stowarzyszenia Metropolia Krakowska oraz gmin wchodzących w jego skład wdrożono Bilet Metropolitalny oraz Małopolski Bilet Zintegrowany. Dzięki nowej ofercie taryfowej, od 1 sierpnia 2023 mieszkańcy regionu podróżują na jednym bilecie autobusami, tramwajami i pociągami.

- Bardzo się cieszę, że Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego jest areną do merytorycznych dyskusji o najważniejszych dla naszego regionu sprawach. Bardzo dziękuję za obecność przedstawicieli wszystkich stronnictw politycznych na dzisiejszym spotkaniu. Pokazaliśmy jasno, że inwestycje infrastrukturalne – drogowe i kolejowe są ważne dla wszystkich Małopolan. Pokazaliśmy na jakim etapie są poszczególne inwestycje i kiedy zostaną ukończone. Ważne jest to, że słowo dane mieszkańcom, bez względu czy wypowiedziane przez parlamentarzystów, czy przez samorządowców było dotrzymane. Dla mnie ważne jest również, żebyśmy mogli zakupić nowoczesny tabor kolejowy oraz zrealizować duże inwestycję krajowe jak Sądeczanka, czy modernizacja linii kolejowych. Jasno też wskazywaliśmy, że mieszkańcy naszego regionu nadal chcą tez korzystać z autobusów dowozowych, obsługiwanych przez Koleje Małopolskie, a samorząd województwa korzystać z Funduszu Autobusowego. Bardzo dziękuję i ufam, że w kolejnych miesiącach będziemy się spotykać i poruszać najważniejsze dla Małopolski sprawy - podkreślił Łukasz Smółka, marszałek Małopolski.

Warszawa – Kraków – Podhale

Trwają prace na budowach ponad 70 km nowych małopolskich dróg. Największy zakres działań wiąże się z głównym ciągiem komunikacyjnym województwa z północy na południe. Trasami S7 i DK47 oraz modernizacją DK7. Budowane są cztery istotne dla regionu obwodnice, trwa rozbudowa DK94 w Olkuszu. Naprawiana jest DK28 w Kasinie Wielkiej, gdzie rok temu uaktywniło się osuwisko. Łączny koszt tych wszystkich prac wynosi 5,3 mld zł.

Prawie 40 km nowych tras powstaje na komunikacyjnej osi północ – południe. Tworzą ją trasa S7 i drogi krajowe nr 7 i 47. Od lat sukcesywnie przekazywane są kierowcom kolejne odcinki, ułatwiające z jednej strony podróż w kierunku Warszawy, z drugiej – w góry. W zeszłym roku był to odcinek 18,7 km S7 między Moczydłem a Miechowem. W tym roku kierowcy pojadą drogą ekspresową już do granic Krakowa.

- Dobre rzeczy są realizowane ponad poglądami politycznymi. Małopolska jest jedna i silna. Obiecujemy pracę ponad podziałami - mówił poseł Patryk Wicher.

5,3 km odcinek między Miechowem a Szczepanowicami to ważny i oczekiwany element drogi ekspresowej S7. Połączy dwie już istniejące części tej trasy, dzięki czemu w Małopolsce na północ od Krakowa kierowcy skorzystają z 37 km ekspresówki. Podróżni pojadą wygodną, dwujezdniową drogą z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Ułożono wszystkie warstwy nawierzchni, pomalowano też oznakowanie poziome. Prowadzone są prace wykończeniowe związane z montażem barier energochłonnych, wyrównywaniem skarp oraz przygotowaniem odwodnienia i zbiorników retencyjnych. Budowa jest zaawansowana w ponad 90 proc. Planowanie oddanie jej do użytku – sierpień 2025.

Linia kolejowa Podłęże – Piekiełko jest realizowana dopiero w piątym pokoleniu, praktycznie w szóstym pokoleniu Polaków. 15 lat temu myśleliśmy inaczej. Nie ma rzeczy niemożliwych do zrealizowania. Powinni spotkać się ludzie, którzy wiedzą, czego chcą, powinni spotkać się wszyscy Ci, którzy ich wspierają i można te wszystkie koncepcje przełożyć na fazy realizacyjne, co w wielu przypadkach ma miejsce.

- Mamy nadzieję na to, że w ramach pracy tego zespołu, wraz z Samorządem Województwa Małopolskiego – nie tylko województwa, ale także i powiatów i gmin Małopolski, miast prezydenckich – będzie możliwe wypracowanie różnych, kolejnych nowych przedsięwzięć w obszarze kolejowym, w obszarze transportu drogowego, transportu lotniczego – co jest niezmiernie ważne i wszyscy wiemy, z jakimi problemami borykamy się dzisiaj, mając na myśli przebudowę pasa startowego i rozbudowę lotniska w Balicach – rozbudowę, jeszcze raz powtarzam, bo to jest absolutnie konieczne, także i transportu rzecznego, o czym wielokrotnie zapomina się w debacie publicznej - wyjaśnił Andrzej Adamczyk poseł na Sejm RP.

- Jeszcze raz dziękuję paniom i panom posłom, że zdeklarowali się poświęcić swoją pracę na rzecz Małopolski w podmiocie, który wychodzi poza zakres prac komisji sejmowych, podkomisji zwyczajnych, stałych i nadzwyczajnych, że Małopolska jest każdemu bliska. Wiele na temat rozwoju Małopolski na pewno na tych spotkaniach będzie słów, propozycji, debat i co jeszcze jest ważne: musimy pamiętać o tym, że dla utrzymania dobrej kondycji sieci transportowej potrzebne są środki na jej utrzymanie. O tym zazwyczaj zapominamy, a to jest niezmiernie ważne. Tak jak planujemy środki finansowe na utrzymanie własnego mieszkania, własnego domu, na przeprowadzenie remontu - tak niezbędne są środki finansowe na utrzymanie na właściwym poziomie tego, co udało się zrealizować w obszarze sieci transportowej naszego województwa. To też cel pracy naszego zespołu - dodał Andrzej Adamczyk poseł na Sejm RP.

S7 Widoma – Kraków

Żeby w pełni połączyć trasą szybkiego ruchu dwa największe polskie miasta – Warszawę i Kraków – trzeba skończyć budowę dwóch kolejnych odcinków S7, między węzłem Widoma a stolicą Małopolski.

Pierwszy z nich, tzw. odcinek pozamiejski, to w większości dwupasmowa droga ekspresowa łącząca Widomą z węzłem Mistrzejowice. Od węzła Raciborowice S7 będzie miała trzy pasy. Całość ma 11,2 km i jej udostępnienie będzie pod koniec tego roku i połączenie go tymczasowym zjazdem z S52 Północną Obwodnicą Krakowa. Na tym odcinku w ostatnich miesiącach ułożono warstwę wiążącą asfaltu i przygotowano konstrukcje ekranów akustycznych. Prowadzone były intensywne roboty ziemne, szczególnie na terenie węzła Łuczyce. Ponadto zbudowano zbiorniki retencyjne. Budowa jest zaawansowana w 81 procentach.

DK47 Rdzawka – Nowy Targ

Na południe od Krakowa kończą się prace na ostatnim odcinku nowej zakopianki między Rdzawką a Nowym Targiem. To 16,1 km dwujezdniowej trasy poprowadzonej w nowym śladzie na zachód od dzisiejszej DK47. Droga będzie miała klasę GP (droga główna ruchu przyspieszonego), z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Dzięki jej budowie cała trasa zakopianki od Krakowa do Nowego Targu będzie dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Odcinek DK47 od Rdzawki do Nowego Targu nie będzie drogą ekspresową, a skrzyżowania z innymi drogami będą bezkolizyjne. Powstaną cztery węzły – Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe.

Dziesięć obwodnic i pięć mostów

W latach 2019-2024 rozbudowano 138 km dróg wojewódzkich, wybudowano dziesięć obwodnic o długości 29 km oraz 5 nowych mostów. Zabezpieczono dwa osuwiska. Z największych inwestycji warto wspomnieć obwodnice Waksmundu-Ostrowska-Łopusznej, Tuchowa, Skawiny (etap II na odcinku od DK 44 do DW 953), Koszyc, połączenie drogowe węzła autostradowego A-4 Bochnia z DK nr 4, Zielonek, Wolbromia (etap III), połączenie węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze SAG w Tarnowie, budowę mostu w Dębnie i Szlembarku wraz z dojazdami w ciągu DW 969.

Nie można zapomnieć również o trasach rowerowych budowanych w ramach VeloMalopolska, które zachwycają turystów z całego świata – m. in. VeloDunajec czy Wiślana Trasa Rowerowa.

- Za 2,5 miesiąca zostanie otwarty krwioobieg dla Podhala. Do tego trzy mosty, dwa na Dunajcu i jeden na Białce. Obwodnice Waksmundu czy Ostrowska. Ważne jest, żeby ten układ komunikacyjny był tak utrzymany, żeby przyjmował cały ruch. Zwykłych pracujących mieszkańców i tych, którzy przyjeżdżają do nas na odpoczynek. Nie po to, by stresować się w korkach na drogach. Panie Marszałku bardzo dziękuję. Rozmawialiśmy również o programie rozbudowy ścieżek rowerowych. Każdy z nas był, jest lub będzie rowerzystą. Ta sieć zapewnia bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu, stosownie do wskazań dokumentów o bezpieczeństwie w ruchu drogowym. To bardzo ważny temat. Bardzo się cieszę, że zespół pracuje, myśli o rozwoju Małopolski. Nasza ponad trzymilionowa populacja mieszkańców to jest tylko część użytkowników dróg w Małopolsce. Mamy tu ogromny ruch turystyczny i powinniśmy jako województwo, jako posłowie, którzy o dany region się troszczą, podołać tym wszystkim wyzwaniom, które przed nami stoją w przyszłości - podsumowała poseł na Sejm RP Anna Paluch.

Źródło:
;