Imieniny: Wiktoryna, Helmuta, Eustachego

Wydarzenia: Dzień Metalowca

Pod oknem

Ołtarz adoracji z Campus Misericordiae w kościele Matki Bożej Pocieszenia w Krakowie

czuwanie na campus misericordiae fot. Mazur / Episkopat.pl

Od 1 do 21 sierpnia 2016 r. w parafii Matki Bożej Pocieszenia w Krakowie u księży pallotynów trwać będzie adoracja Najświętszego Sakramentu w ołtarzu „Światło Pojednania i Pokoju”, przed którym modlił się papież Franciszek w czasie sobotniego czuwania z młodzieżą na Campus Misericordiae w Brzegach.


Inauguracja adoracji w parafii Matki Bożej Pocieszenia w Krakowie przy ul. Bulwarowej u księży pallotynów odbyła się w poniedziałek 1 sierpnia o godz. 19.00 w obecności młodzieży z Malezji, która przybyła na Światowe Dni Młodzieży do Krakowa. Najświętszy Sakrament w ołtarzu „Światło Pojednania i Pokoju” przeznaczonym do Sanktuarium Matki Słowa w Kibeho w Rwandzie, można adorować codziennie od godz. 7.30 do godz. 18.00.

Ołtarz po peregrynacji w świątyniach w Polsce trafi do Kibeho (Rwanda). Powstanie tam kolejne Międzynarodowe Centrum Modlitwy o Pokój, w ramach prowadzonego przez Stowarzyszenie „Communita Regina della Pace” dzieła „12 Gwiazd w Koronie Maryi Królowej Pokoju”. Aktualnie takie centra znajdują się już w Betlejem (Ziemia Święta), Oziornoje (Kazachstan), Yamoussoukro (Wybrzeże Kości Słoniowej), Namyang (Korea Południowa) oraz Dagupan (Filipiny).

Ołtarz przygotowywany przez pracownię „Drapikowski Studio”, prowadzonej przez gdańskich artystów, Mariusza i Kamila Drapikowskich został włączony w liturgię wieczornego czuwania papieża Franciszka z młodymi w Brzegach. Nabożeństwo odbyło się w sobotę 30 lipca na Campus Misericordiae w ramach Światowych Dni Młodzieży a jego momentem kulminacyjnym była adoracja Najświętszego Sakramentu.

Ołtarz „Światło Pojednania i Pokoju”, podobnie jak wcześniejsze realizacje gdańskiej pracowni, charakteryzuje się bogatą symboliką religijną, a motywami stanowiącymi wyraźną nić łączącą poszczególne dzieła są Jezus Chrystus jako Światłość świata oraz postać Jego Matki, Maryi.

Maryja ukazana jest w oryginalnym ujęciu dobrze znanej w ikonografii postaci Krzewu Gorejącego Mojżesza. To jeden z klasycznych motywów starotestamentalnych (Wj 3,2), który, interpretowany na różne sposoby, odnoszony jest również do postaci Matki Bożej. „W obrazie płonącego, lecz nie spalającego się krzewu, Maryja to płonąca ogniem miłości Bożej Matka-Dziewica” – wyjaśniają twórcy, którzy zwracają uwagę także na utkaną ze srebrnych kwiatów szatę Maryi. „Jest to artystyczne nawiązanie do obrazu, który Matka Boża przedstawiła widzącym z Kibeho w jednej z wizji. Zobaczyli oni ogród pełen kwiatów, który Maryja nakazała im podlewać, a który rozrastał się w miarę jak powiększały się rzesze osób nawróconych” – tłumaczą artyści.

Wyraźnym nawiązaniem do przesłań Matki Słowa z Kibeho są również sceny zaprezentowane na skrzydłach Tryptyku, przedstawiające Tajemnice Różańca do Siedmiu Boleści Maryi. Do odmawiania tej modlitwy wzywała Maryja w swoich słowach, obiecując, że zaowocuje ona prawdziwym żalem za grzechy.

„W górnej części otwartego Tryptyku widoczny jest jeszcze jeden „afrykański motyw” – unoszące się ku niebu niczym linie elektrokardiogramu symbole rwandyjskie – znak bijącego w rytm modlitwy serca, które potrzebuje Światła Chrystusa, źródła autentycznego pojednania i pokoju” – informuje Stowarzyszenie Communita Regina della Pace.

Po zamknięciu ołtarz „Światło Pojednania i Pokoju” ukazuje wykonane w formie srebrnych płaskorzeźb postaci Apostołów Bożego Miłosierdzia: św. Jana Pawła II i św. Siostrę Faustynę wraz z ich relikwiami.

;