Małopolska
Prof. Elie Wiesel doktorem honoris causa Uniwersytetu Papieskiego
30 czerwca br. prof. Elie Wiesel – pisarz i dziennikarz, twórca pojęcia Holocaust, laureat Pokojowej Nagrody Nobla otrzyma godność doktora honoris causa Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Uroczystość odbędzie się w Fifth Avenue Synagogue w Nowym Jorku.
Decyzja o nadaniu doktoratu honorowego prof. Eliemu Wieselowi została podjęta przez Senat uczelni 15 grudnia 2014 roku na podstawie recenzji ks. prof. dr. hab. Łukasza Kamykowskiego oraz prof. dr. hab. Andrzeja Zolla.
W uchwale uzasadniającej decyzję Senat UPJPII wymienił:
- niezłomne zaangażowanie w walkę o obronę godności człowieka stanowiącej podstawę wolności oraz praw człowieka i obywatela i obywatela,
- niestrudzone podejmowanie wysiłków zmierzających do głębszego zrozumienia przez społeczeństwa zbrodni Holokaustu oraz przybliżanie stanowiska żydowskiego w tej sprawie,
- wydobycie z zapomnienia i przywrócenie świadomości zbiorowej Polaków postaci Jana Karskiego - bohaterskiego emisariusza Polskiego Państwa Podziemnego
- dowody sympatii i poparcia dla Solidarności w trudnych dla polskiej demokracji latach 80.
- piętnowanie, poprzez programy edukacyjne skierowane ku młodzieży i inne działania fundacji The Elie Wiesel Foundation for Humanity zbrodni ludobójstwa, antysemityzmu, nietolerancji, obojętności i ksenofobii.
W uroczystości nadania godności doktora honoris causa prof. Eliemu Wieselowi uczestniczyć będzie ks. prof. dr. hab. Wojciech Zyzak – rektor UPJPII, ks. prof. dr hab. Józef Stala – prorektor ds. potencjału naukowego i współpracy międzynarodowej oraz bp prof. dr hab. Tadeusz Pieronek – laudator.
Poprzez nadanie prof. Eliemu Wieselowi tytułu doktora honoris causa wspólnota akademicka Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie pragnie wyrazić uznanie nie tylko za jego dorobek naukowy w zakresie filozofii, judaistyki i literatury, który zresztą jest znaczny, oraz wybitną działalność literacką, ale przede wszystkim za jego zaangażowanie na rzecz pokoju oraz obrony prawdy i godności człowieka. To kolejny dowód na rozwijanie dialogu chrześcijańsko-żydowskiego oraz wzajemnej życzliwości obu stron.