Kulturalnie
Rozpoczęły się Warsztaty Muzyki Niezwykłej
Ponad 300 osób przyjechało do krakowskiego Klasztoru oo. Dominikanów, aby wziąć udział w tygodniowych Warsztatach Muzyki Niezwykłej. Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny, która organizuje wydarzenie już po raz trzeci, przewidziała jak zwykle wiele śpiewu i modlitwy, ale także bogaty program kulturalny.
Na co dzień cichy, XIII-wieczny klasztor, będący domem ponad stu zakonników, tradycyjnie już w sierpniu rozbrzmiewa mieszanką utworów, ćwiczonych przez różne grupy. Zaraz po wejściu do zabytkowych krużganków można usłyszeć jednocześnie – choć z różnych stron – chorał gregoriański, śpiew w różnych głosach, wskazówki na temat prowadzenia scholi oraz odtwarzane utwory Adele czy ścieżkę dźwiękową z filmów o Jamesie Bondzie, wykorzystywane przy zajęciach rytmicznych.
– Bardzo się cieszymy z tak ochoczej odpowiedzi na nasze zaproszenie – mówi Łukasz Serwiński z fundacji. – W tym roku formularz zgłoszeniowy przesłało 330 osób, czyli znacznie więcej niż rok temu. Przyjechali do nas pasjonaci śpiewu liturgicznego z całej Polski: od Szczecina po Przemyśl. Mamy też wielu uczestników z Małopolski oraz kilka osób z Białorusi, Litwy i Słowacji – dodaje.
– Szczególnie zadowoleni jesteśmy w tym roku z programu wieczornych wydarzeń religijnych i kulturalnych – zaznacza o. Tomasz Grabowski OP, prezes fundacji i pomysłodawca inicjatywy. – W niedzielę weźmiemy udział w tradycyjnym, gregoriańskim matutinum ku czci św. Jacka, którego grób znajduje się w naszym kościele. W poniedziałek wysłuchamy koncertu zespołu Avviacord, a we wtorek – improwizacji chorałowych Katarzyny Stroińskiej-Sierant i Jana Adamczewskiego. W środę odbędzie się czuwanie modlitewne, a w czwartek uroczysta Msza w Sanktuarium św. Jana Pawła II – wyjaśnia o. Tomasz.
– Warsztaty Muzyki Niezwykłej to tak naprawdę także rekolekcje – zaznaczył o. Grabowski w kazaniu podczas Mszy w pierwszym dniu. Dlatego uczestnicy warsztatów codziennie biorą udział w dwóch blokach zajęć – rano w podziale na sekcje, a po południu wspólnych. Oprócz tego wspólnie celebrują Mszę św. i modlitwę poranną oraz wieczorną.
Wstęp na wieczorne wydarzenia jest wolny (w miarę wolnych miejsc), a szczegółowy program można znaleźć na stronie www.liturgia.dominikanie.pl.
Wieczorne wydarzenia towarzyszące
Niedziela, 16 sierpnia – Matutinum uroczystości św. Jacka Odrowąża
Matutinum to inaczej wigilia, czyli czuwanie. Obecnie mamy zachowane w kalendarzu liturgicznym wigilie dwóch największych uroczystości: Wielkanocy i Bożego Narodzenia, jednak dawniej czuwano przed wszystkimi uroczystościami i częścią większych świąt. Chrześcijanie gromadzili się w nocy lub nad ranem, by przez śpiew psalmów, hymnów i wysłuchanie dobranych starannie czytań rozpocząć świętowanie.
Swoje matutinum ma także uroczystość założyciela Polskiej Prowincji Dominikanów – św. Jacka Odrowąża. Powstało w XVI w. i składa się z dziewięciu psalmów z antyfonami, trzech czytań i trzech responsoriów, w tym jednego bardzo rozbudowanego. Kończy je hymn „Te Deum”. Spokojna melodia chorału wycisza umysł i otwiera serce, dzięki czemu łatwiej usłyszeć głos mówiącego do nas Pana, by dzięki temu radośniej potem świętować.
Poniedziałek, 17 sierpnia – koncert zespołu Aviaccord
Muzyczna różnorodność to nie tylko skład w jakim prezentuje się zespół (od duo po quintet), ale także dobór tematów. Grupa poza własnymi aranżacjami odmiennych etnicznie motywów, wykonuje również kompozycje Tomasza Drabiny. A wszystko w nawiązaniu do muzycznych źródeł pochodzących z obszaru Polski, Karpat i Bałkanów. W dominującej części poza wykorzystywaniem powszechnie znanych motywów, swoją żywiołowość czerpie także z nieustannie sączącego się uroku improwizacji. Jego założycielem i kompozytorem większości wykonywanych utworów jest akordeonista Tomasz Drabina.
Wtorek, 18 sierpnia – Improwizacje chorałowe
Połączenie chorału z jazzem na pierwszy rzut oka może wydawać się zaskakujące. Jednak te dwa gatunki muzyczne tak naprawdę mają wiele wspólnego, o czym będzie można się przekonać na koncercie Katarzyny Stroińskiej-Sierant (pianistka, aranżerka i teoretyk jazzu) i Jana Adamczewskiego (saksofon). Artyści będą improwizować w jazzowej stylistyce, bazując na melodiach chorałowych. Będzie to poszukiwanie nowej formy wyrazu dla tych intuicyjnych i głębokich narracji muzycznych zgromadzonych w skarbcu tradycji Kościoła.