Małopolska
Silną markę Małopolska tworzą ludzie
Markę miejsca tworzy niepowtarzalny zbiór ludzi, a Małopolska jest pod tym względem wyjątkowa – to tylko jeden z wniosków podsumowujących II Kongres Marki Małopolska, który odbył się w dniach 10-11 października w Krynicy-Zdroju. Eksperci oraz osoby zajmujące się PR-em i marketingiem terytorialnym spotkali się, aby dyskutować o roli silnej marki regionu. Spotkanie było także okazją do podsumowania pierwszych efektów projektu Made in Małopolska.
Dwudniowy kongres był jednak nie tylko eksperckim spotkaniem, które pozwoliło na zdobycie fachowej wiedzy z zakresu marketingu miejsca, mediów społecznych czy technik motywacyjnych. Przede wszystkim dyskusja toczyła się jednak wokół roli budowania marki terytorialnej oraz tego, jak jej wzmacnianie wpływa nie tylko na rozwój regionu, ale też na życie mieszkańców.
“Nasz region to miejsce, w którym żyją ludzie z ogromnym potencjałem oraz odważnie realizujący swoje marzenia i pasje. Projekt Made in Małopolska pozwolił nam stworzyć przestrzeń do promocji ich pomysłów i idei. To jednak nie wszystko, gdyż poprzez wspólne działania samorządu, małopolskich firm czy organizacji pozarządowych, udowadniamy ludziom z całego świata, że Małopolska wyróżnia się nie tylko na tle pozostałych województw, ale też innych regionów Europy” – mówił podczas otwarcia kongresu marszałek województwa Jacek Krupa.
“Budowanie marki to trudny i długotrwały proces, wymagający pogłębionej analizy miejsca oraz poznania zarówno jego walorów, jak i wad. Cieszę się, że dziś spotykamy się, aby rozmawiać o tym, jakie wyzwania wciąż przed nami stoją, jeżeli chodzi o budowanie marki naszego regionu, czyli Małopolski” – kontynuował.
Silna marka to podstawa
Obecni na kongresie eksperci, biznesmeni, przedstawiciele małopolskich samorządów oraz osoby zajmujące się marketingiem w samorządach, w czasie panelu eksperckiego dzielili się swoim doświadczeniem na temat korzyści płynących z posiadania silnej marki.
- Marka ratuje w kryzysie. W historii naszego radia przekonaliśmy się o tym dwukrotnie. Przeżyliśmy dwa gigantyczne kryzysy, których nie bylibyśmy w stanie przezwyciężyć, gdyby nie nasza marka oraz trzy charakterystyczne dla nas i nie zmieniane od samego początku naszego istnienia cechy – żółty kolor, rozpoznawalne logo oraz dżingiel – powiedział Krzysztof Nepelski, pełnomocnik ds. relacji instytucjonalnych Grupa RMF.
Olga Gałek, wiceprezes Fundacji Miejsc i Ludzi Aktywnych, podkreśliła przy tym niebagatelną rolę człowieka w procesie budowy i wzmacniania siły marki. Sławomir Rusinek, współwłaściciel i członek rady nadzorczej Grupy Maspex, zwrócił z kolei uwagę na inny aspekt funkcjonowania marki terytorialnej. Zauważył, że niebagatelną rolę odgrywa tu współpraca z lokalnym biznesem. W ten sposób nawiązał również do projektu województwa małopolskiego Made in Małopolska. - Podjęcie się takiego projektu oraz budowy marki w oparciu o potencjał bardzo różnorodnego regionu, a nie o produkt, to niezwykle trudne zadanie powiedział, gratulująć przy tym inicjatywy Województwu Małopolskiemu. - Teraz trzeba wyjść z tym projektem na zewnątrz i rozszerzać go na kolejne regiony – dodał.
W panelu, który odbył się pierwszego dnia kongresu, wzięli także przedstawiciele innych firm: Łukasz Hrabczak (właściciel HM Design Manufaktura Mebli), Jan Karpiel (właściciel Biura Architektonicznego Karpiel Steindel Architektura), Janusz Komurkiewicz (członek zarządu ds. marketingu FAKRO Sp. z o.o.) oraz Wiesław Pióro (prezes zarządu Uzdrowiska „Krynica-Żegiestów” S.A.). Wśród jego uczestników nie zabrakło też Roberta Stępowskiego (eksperta ds. marketingu terytorialnego i personal brandingu, założyciela platformy marketingmiejsca.com.pl) oraz marszałka Jacka Krupy.
Małopolska = pozytywne emocje
To jednak nie wszystko – podczas kongresu zaprezentowano także wyniki neurobadań marki Małopolska, podczas których przekonaliśmy się, jak pozytywnie reaguje ludzkie serce i mózg... właśnie na Małopolskę. A warto podkreślić, że to właśnie nasz region jako pierwszy w Polsce przeprowadził tego typu badania na marce terytorialnej. Jego wyniki omówił Jacek Pogorzelski (ekspert w zakresie strategii marketingowej oraz zarządzania marką) oraz Piotr Lutek (ekspert w zakresie przekładania rezultatów badawczych w unikalne rozwiązania rynkowe).
Pozytywnego przesłania dla wszystkich uczestników kongresu nie zabrakło też podczas wykładu motywacyjnego Łukasza Jakóbiaka, jednego z najbardziej popularnych mówców motywacyjnych w Polsce i gospodarza kanału Youtube „20m2”. O tym jak skutecznie budować własną markę osobistą opowiadał natomiast Marek Skała, mówca inspiracyjny, trener i coach. Dzięki wystąpieniu Bartłomieja Raka, współzałożyciela Socjomanii, uczestnicy dowiedzieli się z kolei jak w przyszłości skutecznie promować markę w mediach społecznych.