Internet
Uzależnienie od Internetu to powszechny problem społeczny
Marszałek Łukasz Smółka i inspektor Paweł Krauz, zastępca komendanta wojewódzkiego policji w Krakowie podpisali umowę o współpracy w ramach programu Zagrożenia w sieci-profilaktyka, reagowanie. Projekt powstał jako odpowiedź na zapotrzebowanie zgłaszane przez nauczycieli i rodziców, dostrzegających problem cyberzagrożeń, z którymi na co dzień borykają się dzieci i młodzież.
Projekt, realizowany od 2012 roku, wraz z Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie, Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Naukową i Akademicką Siecią Komputerową - Państwowym Instytutem Badawczym, jest adresowanych do dzieci szkół podstawowych i ponadpodstawowych, jako przekaz zasad bezpiecznego korzystania z sieci internetowej oraz zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej cyberzagrożeń. Policjanci prowadzący zajęcia w szkołach przechodzą co roku kompleksowe szkolenie oraz otrzymują materiały edukacyjne dla swoich odbiorców.
- Uzależnienie od Internetu staje się coraz powszechniejszym problemem społecznym. Dlatego samorząd województwa sfinansował działania profilaktyczne, poszerzające wiedzę w tym zakresie, poprzez edukację wdrażaną w szkołach, przez funkcjonariuszy małopolskiej policji. Szukamy nowatorskich sposobów dotarcia do najmłodszych w wirtualnej przestrzeni. Chcemy, aby wszystkie dzieci wiedziały, co groźnego czyha na nie w Internecie i jak mogą tego uniknąć. Programem zostały już objęte wszystkie szkoły podstawowe z naszego regionu - zauważył marszałek Łukasz Smółka.
- Wszyscy zdajemy sobie sprawę z dobrodziejstw jakie niosą ze sobą nowe technologie informatyczne oraz Internet. Z badań wynika, że 98% dzieci korzysta z sieci codziennie. Niestety aż 74 % z nich w sposób dysfunkcyjny. Niepokoi brak kontroli rodzicielskiej w tym zakresie – dodał insp. Paweł Krauz
W ramach współpracy Małopolska pomogła sfinansować gadżety promujące aktywny tryb życia, wykorzystywane podczas szkoleń tj. ręczniki i saszetki sportowe, długopisy, torby bawełniane i papierowe, kubki ceramiczne, pendrivy, butelki filtrujące, plecaki i etui sportowe na telefony.
Uzależnienie od Internetu rozwija się stopniowo i niezauważalnie, wypierając dotychczasowe zainteresowania i obowiązki dziecka. Młodzież bardzo często wykorzystuje nowe rozwiązania technologiczne w sposób niekontrolowany. Wraz z możliwością korzystania przez dzieci i młodzież z nowych dóbr, zmieniła się charakterystyka zdarzeń przestępczych, przez nich dokonywanych. Coraz częściej można się spotkać z opinią, że cyberzagrożenia, powoli zaczynają wypierać inne czyny karalne z polskich szkół.
Polskie ustawodawstwo nie podaje jednej spójnej definicji przestępstwa internetowego. Można przyjąć, że są to czyny zabronione, popełniane w sieci internetowej lub z wykorzystaniem np. telefonu komórkowego. Możemy je określić cyberzagrożeniami:
- Cyberbulling, prześladowanie innych osób z wykorzystaniem Internetu i narzędzi elektronicznych, telefonów komórkowych, maili, witryn internetowych, czatów, forów dyskusyjnych, a także dręczenie przez komunikatory, czy złośliwe SMS-y,
- Grooming, działania podejmowane w celu zaprzyjaźnienia się i nawiązania więzi emocjonalnej z dzieckiem, aby zmniejszyć jego opory i później wykorzystać je seksualnie. Jest to także mechanizm używany, by nakłonić dziecko do prostytucji, czy udziału w pornografii dziecięcej. Potocznie poprzez grooming rozumie się uwodzenie dzieci przez Internet.
- Stalking, jest definiowany, jako złośliwe i powtarzające się naprzykrzanie się, czy prześladowanie, zagrażające czyjemuś bezpieczeństwu. Stalking jest często powiązany z czynami karalnymi tj. obrazą i zniewagą, zniszczeniem mienia, przemocą domową. Przykładowe zachowania definiowane, jako stalking to śledzenie ofiary, osaczanie jej (poprzez ciągłe wizyty, telefony, smsy, pocztę elektroniczną, podarunki) i ciągłe, powtarzające się nagabywanie. Działania te są szczególnie niebezpieczne, gdy mogą przybrać formę przemocy fizycznej zagrażającej życiu ofiary.
- Seksting, fotografowanie się przez młode osoby, przy użyciu telefonu komórkowego, aparatu fotograficznego i rozsyłanie zrobionych zdjęć np. znajomym, umieszczanie ich na portalach społecznościowych.