Imieniny: Renaty, Witolda, Jozafata

Wydarzenia: Światowy Dzień Bicia Rekordów

Polska

W Czeladzi obradował Zespół KEP ds. katechezy parafialnej

zespół fot. Zespół KEP ds. katechezy parafialnej

Trwają intensywne prace nad opracowaniem wytycznych dotyczących katechezy parafialnej. Kwestia ta była przedmiotem obrad Zespołu KEP ds. Katechezy Parafialnej, który w poszerzonym składzie spotkał się w dniach 23-24 października w Czeladzi.

 

Na obrady Zespołu KEP ds. katechezy parafialnej zostali zaproszeni przedstawiciele Szkół Katechistów z Poznania, Kielc i Łodzi. W czasie prac zwrócono uwagę m.in. na potrzebę uwzględnienia przygotowania osób, którym zostanie powierzone prowadzenie katechezy parafialnej.

Podczas dwudniowych obrad kontynuowano prace nad wytycznymi, z uwzględnieniem pięciu typów katechez, związanych ze chrztem, spowiedzią i pierwszą komunią, bierzmowaniem, katechezą dorosłych i katechezą ewangelizacyjną. Wskazano na konieczność pewnej korelacji, między innymi w procesie wtajemniczenia chrześcijańskiego.

Drugim elementem była praca nad szkołami katechistów. Ks. Jacek Hadryś, twórca pierwszej takiej szkoły w Polsce, podzielił się refleksjami z perspektywy piętnastu lat jej funkcjonowania. Ks. dr Szymon Jakub przedstawił wyniki badań przeprowadzonych wśród katechistów, proboszczów, kandydatów i samych uczestników katechez. Stały się one punktem wyjścia do przekazania postulatów takich jak: deklerykalizacja katechezy parafialnej, towarzyszenie, permanentna aktualizacja programów, reorganizacja wymagań, określenie zakresu działań katechistów, pastoralne nawrócenie proboszczów, zróżnicowanie dotychczasowych form katechezy i potrzeba ustanawiania Rad katechistów, którzy mają być nie tylko podmiotem katechezy, ale jej aktywnymi twórcami. W tym kontekście podjęto kwestię wypracowania koncepcji kształcenia katechistów w całej Polsce. Zwrócono uwagę na konieczność równowagi między kształceniem teologicznym, pozateologicznym i praktycznym. Podkreślano konieczność dostarczania katechistom narzędzi do działań ewangelizacyjnych w parafiach.

Wnioski z przeprowadzonej analizy programów Szkół katechistów w Polsce przedstawiła dr Iwona Zielonka. Nawiązując do badań katechistów, zauważyła, że po przeprowadzeniu analizy programów Szkół /kursów Katechistów Polsce wnioski są podobne. Dotychczas funkcjonują trzy modele: diecezjalny (w większości), uniwersytecki i wspólnotowy. Biorąc pod uwagę wytyczne Konferencji Episkopatu Polski i Dyrektorium, zaproponowała dodatkowe moduły. W dyskusji, którą koordynował sekretarz zespołu ks. prof. Tomasz Wielebski, zebrani zgodzili się, że Szkoły katechistów nie mogą być z założenia szkołami teologicznymi, które mają formę wykładową, ale mają być bardziej formacyjne, przekazywać teorię, ucząc wykorzystywać ją w praktyce. Trzeba poświęcić uwagę tożsamości katechisty, kerygmatowi i katechezie ewangelizacyjnej, rozeznawaniu, psychologii i duchowości, współpracy ze szkołą i rodziną oraz formacji permanentnej i misyjności. Rozmawiano także o rozróżnieniu stałej posługi katechisty ustanowionego uroczystym obrzędem (posługa stała) a katechisty, który otrzymał misję kanoniczną i pełni czasową funkcję. Jak zauważono, do uporządkowania pozostają jeszcze pewne kwestie prawne, dotyczące zróżnicowania stopnia zaawansowania w pełnieniu posługi. Wiele głosów zgadzało się z postulatem formacji księży pod kątem współpracy ze świeckimi, by nie bali się powierzać im odpowiedzialności i przyjąć, że jest to normalna przestrzeń w Kościele.

Podczas omawiania poszczególnych typów katechez, bp Artur Ważny, przewodniczący Zespołu i i gospodarz spotkania zwracał uwagę na to, by patrzeć na katechezę także w perspektywie „dziedzińca pogan”. Należy też widzieć wspólnoty, w których katecheza się już dokonuje i mają doświadczenie w prowadzeniu i formacji.  

Spotkanie odbyło się w dniach 23-24 października 2025 roku w Domu Szilo w Czeladzi. Kolejne zaplanowano w terminie 3-5 grudnia 2025 roku.

Źródło:
;