Imieniny: Adelii, Klemensa, Felicyty

Wydarzenia: Dzień Licealisty

Małopolska

Woda jak wino, czyli małopolski cud... w Krynicy-Zdroju 

woda fot. KP/Fra3.pl

Dlaczego małopolskie wody mineralne są tak wyjątkowe? Czy warto wykorzystać je do promowania regionu? Jak hydrosomelierzy połączyli wody mineralne z winami i potrawami tworząc „Małopolską Kartę Wód Mineralnych”? Czy inicjatywa odbije się głośno w świecie gastronomii i będzie inspiracją dla innych regionów z kraju i ze świata? To tylko część pytań, które padły drugiego dnia Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju podczas panelu dyskusyjnego „Małopolskie wody jak francuskie wina”. W wydarzeniu oprócz marszałka województwa małopolskiego Jacka Krupy wzięli udział naukowcy, producenci wód oraz przedstawiciele rynku horeca. 

 

Wody mineralne z Małopolski to nie tylko bogactwo zawartych w nich składników i biopierwiastków, ale także różnorodność aromatów, smaku i stopnia mineralizacji. Aby pomóc smakoszom odnaleźć się w krainie smaków wód z  regionu Województwo Małopolskie we współpracy z hydrosommelierami opracowało pierwszą w Polsce kartę wód mineralnych. Z pomocą karty można nauczyć się sztuki pairingu, czyli odpowiedniego dopasowania danego rodzaju wody do wytrawnego wina czy różnorodnych dań. Karta wód została opracowana wspólnie z Żółtym Przewodnikiem „Gault & Millau” Polska.

“Nie ma na świecie drugiego regionu, który byłby tak bogaty w wody mineralne jak Małopolska. Liczby mówią same za siebie – co trzecia butelka na sklepowej półce pochodzi z ujęcia, które znajduje się na terenie naszego województwa. Mało kto o tym wie, dlatego postanowiliśmy wypromować to bogactwo w nowoczesny i zupełnie niebanalny sposób – tworząc Małopolską Kartę Wód Mineralnych. Przecieramy tym samym szlaki, bo w Polsce jeszcze nikt nie połączył  konkretnych typów potraw i trunków z wodą – a nie tylko z winem czy piwem” – mówił podczas panelu dyskusyjnego, który odbył się podczas drugiego dnia Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.

Małopolska karta wód mineralnych trafiła już do najlepszych restauracji i hoteli w całej Polsce. Premierowo wdrożyła ją krakowska Restauracja Filipa 18 Food Wine Art w hotelu Indigo Krakow - Old Town. O swoich doświadczeniach i perspektywach związanych z realizacją projektu mówił podczas panelu dyskusyjnego Marcin Wesołowski - kierownik gastronomii hotelu. Poruszony został także temat zdrowotnych właściwości picia małopolskich wód mineralnych, który zgłębiła profesor Lucyna Rajchel z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Natomiast tajniki pracy hydrosommelierów zdradziła Justyna Adamczyk - Redaktor Naczelna Żółtego Przewodnika Gault & Millau Polska, uzupełniając dyskusję informacjami dotyczącymi światowych trendów pairingu wody z winami i potrawami. Podczas spotkania nie zabrakło także głosów producentów małopolskich wód mineralnych. Reprezentowali ich Marcin Cechini – Dyrektor Cechini Dystrybucja Sp. z o.o., oraz Grzegorz Biedroń – Prezes Uzdrowiska Krynica – Żegiestów S.A, producenta Kryniczanki, którzy starali się znaleźć odpowiedź na pytania, czy rynek Horeca jest atrakcyjny dla producentów wód mineralnych oraz czy warto zainwestować w nową linię produkcyjną, by produkować wodę w szklanych butelkach.

***

Warto dodać, że karta wód mineralnych jest kolejnym etapem działań promujących wody mineralne przez Województwo Małopolskie w ramach projektu „Made in Małopolska”. Do tej pory został już wydany lifestylowy magazyn „Woda to skarb”, który w całości poświęcono tematowi wód z regionu. Stworzono także specjalny serwis  internetowy Kraina wód (www.malopolska.pl/krainawod), który jest praktycznym przewodnikiem po małopolskich wodach mineralnych, źródlanych i leczniczych.

Oceń treść:
Źródło:
;