Kulturalnie
"Wyspiański" bije rekordy popularności
Wystawę „Wyspiański” w Muzeum Narodowym w Krakowie zobaczyło w nieco ponad 4 miesiące (a dokładnie w 107 dni) ponad 104 tys. osób. Oznacza to, że tygodniowo zwiedza ją ok. 5800 osób. Tym samym ekspozycja prac autora „Wesela” wśród wystaw przygotowanych przez MNK w XXI wieku ustępuje popularnością tylko ekspozycji „Od Moneta do Gauguina. Impresjoniści i postimpresjoniści z Musee d'Orsay w Paryżu”, którą w 2001 roku w krótszym czasie (od 4 czerwca do 5 sierpnia) zobaczyło 141 000 zwiedzających (blisko 13 000 widzów tygodniowo).
Niższą niż „Wyspiański” frekwencją mogą się poszczycić kolejni rekordziści MNK po roku 2000 – wystawy: #dziedzictwo (75 000 zwiedzających, 2 600 widzów tygodniowo) „Turner. Malarz żywiołów” (67 000 zwiedzających, 5 900 widzów tygodniowo), „Olga Boznańska” (64 500 zwiedzających, 4 450 widzów tygodniowo) czy „Maria Mater Misericordiae” (51 200 zwiedzających, 3 270 widzów tygodniowo). Od blisko roku w Gmachu Głównym MNK gości także „Dama z gronostajem”. W ciągu tego czasu bezcenny obraz odwiedziło 185 tys. miłośników twórczości Leonarda da Vinci (oznacza to, że „Damę” ogląda ponad 3 100 osób tygodniowo).
- Wszyscy w Krakowie i nie tylko w Krakowie czekali na Wyspiańskiego. Popularność naszej ekspozycji jest dowodem na to, jak bardzo potrzebna jest w mieście stała prezentacja dzieł tego artysty - mówi Łukasz Gaweł, zastępca dyrektora MNK ds. strategii, rozwoju i promocji.
By urozmaicić eksponowany zbiór dzieł pochodzących wyłącznie z kolekcji MNK i depozytów od lat tu przechowywanych, w przestrzeniach wystawy czterokrotnie w tym roku pojawią się obiekty z kolekcji obcych. Cykl pokazów zatytułowany „Wyspiański. Aneks” zainaugurowała 15 marca 2018 r. prezentacja dwóch pastelowych portretów sióstr Pareńskich: Marii, która była pierwowzorem Maryny z Wesela Wyspiańskiego, oraz Zofii, żony Tadeusza Boya-Żeleńskiego, „weselnej” Zosi. Od Nocy Muzeów – 18 maja 2018 – zwiedzający wystawę będą mogli zobaczyć kolejne nowości: pochodzące ze zbiorów prywatnych, nie prezentowane publicznie od 1958 roku projekty Stanisława Wyspiańskiego do dekoracji wnętrz Krakowskiego Towarzystwa Lekarskiego. Pastele: „Liście i kwiat kasztanowca” oraz „Wieniec róż” były wzorem do malarskich fryzów zdobiących ściany westybulu i sufit czytelni Domu Lekarskiego w Krakowie. Obie kompozycje Wyspiański wykonał jesienią 1904 r. na zlecenie profesora Juliana Nowaka.
Aby uniknąć stania w kolejkach do kas, MNK zachęca do zakupu biletów na wystawę „Wyspiański” za pośrednictwem strony: bilety.mnk.pl.